Rummelig rangle - hækleopskrift og samlevejledning

Jeg fik en idé - en idé der godt kan blive vildere, men jeg ville lige starte det lidt simpelt. 
De populære træperle rangler ses tit, da projektet er hurtigt, simpelt og fint. 
Jeg har lavet mit eget twist på ranglen, så det er blevet til en form for bold. 
- nemmere at gribe med de små hænder.
Du kan altid tilføje ekstra tingeltangel 
- men her er en samlevejledning på denne skønne rangle.

Hvad du skal bruge:

  • Træperler (Jeg har brug 6 med omkreds på 8 cm, 8 med omkreds på 6 cm og 8 med 
omkreds på 5 cm - du kan også vælge at have alle kuglerne i lige store størrelser)
  • Boremaskine med 4 mm bor (eller mindre)
  • Garnnål
  • Hæklenål 2,5
  • Bomuldsgarn
  • Snor


Du starter med at bore et ekstra hul i 2 af de store kugler
Perlefordelingen er nu, som ses på billedet: 2 perler med ekstra huller, 4 almindelige store perler, 
8 mellem perker og 8 små perler

Jeg hækler rundt om alle de store perler (husk at holde de kugler med ekstra huller adskilt fra de andre).


Hækleopskrift
Jeg hækler i spiral således:

  1. 6 fastmasker i magisk ring (6)
  2. 2 fastmasker i hver maske (12)
  3. *1 fastmaske, 2 fastmasker i næste maske* gentag *-* omgangen rundt (18)
  4. *2 fastmasker, 2 fastmasker i næste maske* gentag *-* omgangen rundt (24)
  5. 1 fastmaske i hver maske (24)
  6. 1 fasrtmaske i hver maske (24)
  7. [Hækl nu rundt om perlen] *2 fastmasker, 1 fastmaskeindtagning 
    (hvor to masker fra tidligere runder bliver til én) * gentag *-* omgangen rundt (18)
  8. *1 fastmaske, 1 fastmaskeindtagning* gentag *-* omgangen rundt (12)
  9. 6 fastmaskeindtagninger (6)

Ri åbningen sammen og sy enderne ind.

Ved samling bruger jeg snor og ikke garn - snor holder bredere end garn 
og så undgår du at ranglen går i stykker og der ligger træperler over det hele.

Ved samling laver du en ring af perler - den anden ring laves bagefter. Jeg gør det på denne måde:

Først igennem perlen med 2 huler
Lille perle
Mellem perle
Stor perle med hæklet omslag
Mellem perle
Lille perle
Den anden perle med 2 huller
Lille perle
Mellem perle
Stor perle med hæklet omslag
Mellem perle
Lille perle

Her strammer du snoren og binder den med den anden ende. 
Sy snoren igennem ringen igen og lav endnu en knude - sy enderne ind i perlerne.

Ved den anden ring bruges samme rækkefølge, men det andet hul bruges i perlerne med de 
ekstra huller.

Jeg håber det giver mening
God skaberlyst! 
@kreida #kreaida #kreaidadesign




Ophavsret:
Du må ikke sælge eller på anden vis videregive opskriften.  - du må gerne linke direkte til min blog.
Du må godt sælge det færdige produkt, med henvisning til mig som designer.

Kommentarer

Populært